Waarom verkoopstyling? Diverse trendrapporten laten zien dat de echte gekte in de huizenmarkt over is en een kentering zichtbaar wordt. Het zal dus steeds belangrijker worden hoe een huis op Funda, sociale media en bij de bezichtigingen gepresenteerd wordt.
Ik help met het succesvol verkopen van uw huis!
Een huis kopen voelt als een date De eerste indruk is het allerbelangrijkste en kan je nooit meer overnieuw doen. Hoe voelt het huis? Ruikt het lekker? In de hal weet 90% van de (vrouwelijke) kijkers al of ze het huis gaan kopen of niet. Maar er zijn veel meer redenen om te kiezen voor samenwerking met een verkoopstylist.
'Verkoopstyling...dat is toch de taak van een makelaar?' Klopt! De makelaar zal je tips en aanwijzingen geven om je huis er zo optimaal uit te laten zien. Ik kan helpen met een verdiepingsslag of om de aanpassingen uit te voeren. Misschien verkoop je je huis wel via een huizen-veilingsite, marktplaats of een makelaarssite waar je zelf moet zorgen voor een op en top interieur, de verkoopfoto's en waar je ook zelf de bezichtigingen doet. Dan is het wel een geruststellend idee dat een specialist met je meekijkt.
Het belangrijkste is om te kijken naar je huis door de ogen van de potentiële koper. En dat is voor huiseigenaren toch vaak wel moeilijk. Wat is je doelgroep? Gezinnen met kinderen of juist een starter? Die hebben verschillende woonwensen en daar zou je je huis op kunnen inrichten. Is de indeling logisch voor de doelgroep? Welke indeling voelt prettig en past bij je doelgroep? Zijn er duidelijke zichtlijnen richting de ramen? Is de looproute vrij? Als kijker loop je door het huis en vraag je jezelf af; 'zie ik mijzelf hier wonen'? Teveel persoonlijke spullen zal afleiden om de mogelijkheden te zien die de ruimte biedt.
Kleurgebruik Misschien is paars jouw lievelingskleur maar het kan kopers afschrikken als alle muren die kleur hebben. Een heftige kleur maakt niet alleen de ruimte optisch kleiner maar het zal potentiële kopers bemoeilijken zich in de ruimte te verplaatsen.
Een leeg huis verkoopt moeilijker Het zal je misschien verbazen maar slechts 10% van de kijkers kan 'ergens doorheen' kijken en vindt het lastig te bepalen of er in de slaapkamer nog ruimte over is voor een bureau naast het bed. Een verkoopstylist kan je helpen met tijdelijke meubels en accessoires en het tot een sfeervol geheel te maken.
Exterieur De eerste indruk is belangrijk dus ook de buitenkant moet uitnodigend zijn. Dus weg met die (stinkende) groene container en fietsen. Groepeer alle plantpotten en zet de tuinmeubelen buiten, ook al is het hartje winter. Zet een bloeiende plant bij de voordeur als een welkom.
MIJN WERKWIJZE We maken samen een uitgebreide ronde door het huis en de tuin en kijken daarbij door de ogen van de beoogde koper; Wat zijn de pluspunten van het huis die we willen benadrukken? Is de huidige indeling van de ruimte en de plaatsing van de meubelen logisch? Kan er iets opgeruimd worden? Gerepareerd?
Met de actielijst die daaruit voortkomt ga je zelf aan de slag. Een paar dagen voordat de fotograaf komt ontvang je nog een checklist om te zorgen dat alles er tiptop uitziet! Download de checklist hier: